ARCHICAD’de 3D stil ayarları yaparak farklı model görünümleri elde edebileceğinizi biliyor muydunuz? Sadece birkaç ayarla modelinizi gölgeli, kontur çizgileri olmadan ya da yüzey taramalarıyla birlikte görebilirsiniz. Sizler için oluşturduğumuz bu dökümanda 3D Stil Ayarlarının detaylarını öğrenebilirsiniz.
3D Stiller, 3D penceresinde model görüntüsünü belirleyen bir ayar serisidir (3D motor, gölgeleme, arka plan vb.).
3D Stiller, Görünüm Ayarları ile kaydedilir. Bir 3D Stili her düzenlediğinizde, bu 3D Stili kullanan tüm görünümler anında güncellenir.
Not: 3D Pencere Boyutunu ayarlamak için 3D Pencere ile ilgili menülerdeki (Sekme Çubuğu veya 3D Pencerenin veya sekmenin içerik menüsü) komutu kullanın.
3D Stili Uygulama
3D pencerenin, 3D Stilini değiştirmek için 3D Stiller açılır penceresini kullanın:
- 3D penceresinde sağ tık, 3D Stiller içerik menüsü
- Hızlı Seçenekler Çubuğu veya Hızlı Seçenekler Paleti
- Sekme çubuğundan 3D Pencere Sekmesi
Açılır pencerede, ayırıcı bir çubuk, stilleri 3D motorlarına (Vektörel veya OpenGL) göre böler.
3D Stilleri Tanımlama
Görünüm > 3D Görünüm Seçenekleri > 3D Stiller yolunu izleyerek 3D Stil Ayarları penceresini açın.
Projenin 3D Stilleri solda listelenmiştir.
- Sağdaki kontrolleri kullanarak ayarlarını düzenlemek için herhangi bir Stil seçin.
- Gerekirse, ayarlarını aynı anda düzenlemek için Stiller’i çoklu seçin.
- Yeni bir 3D Stil oluşturmak ve adlandırmak için “Yeni” seçeneğine tıklayın.
- ARCHICAD projeleri arasında 3D Stilleri (XML Dosyaları) aktarmak için “İçe Aktar ve Dışa Aktar” seçeneklerini kullanın.
Genel Ayarlar
3D Motor
3D penceresini oluşturmak için bir 3D motoru seçin:
- OpenGL: Doku görselleri (Yüzeylerden) görüntüleyebilir ve yüksek performanslı OpenGL grafik kartlarından yararlanır. Bu varsayılan motordur ve ekran kartınız OpenGL’yi destekliyorsa önerilir. Hızlı, sorunsuz gezinme için optimize edilmiştir ve canlı sunum ortamında kullanışlıdır. Kopyalama / yapıştırma veya dışa aktarma bitmap görüntülere neden olur.
Vektörel 3D tarama gibi bazı efektler OpenGL ile kullanılamaz. OpenGL ile 3D pencere içeriğini vektörel 2D çizim olarak kaydedemezsiniz.
- Vektörel 3D motor: Doku görselleri olmadan 3D görünüm oluşturur. Vektörel desenleri gösterir (Yüzeylerden) ve her ölçekte kaydedilebilir. 3D penceresinin içeriğini vektörel 2D çizim olarak kaydedebilirsiniz. Genellikle çoğu makinede modelin daha yavaş gezinmesine neden olur.
3D Görünüm Seçenekleri
3D Stil için Tel Çerçeve, Gerideki Çizgiler Gizli ve Tonlama seçeneklerinden birisini seçelim.
Not: OpenGL motorunu kullanırken sadece Tel Çerçeve ve Tonlama seçenekleri aktiftir.
- Tel Çerçeve modu, projenizin tüm kenarlarını ve çizgilerini gösterir. Birbiri ardında çok sayıda elemanınız varsa, bu tür görüşlerin anlaşılması zor olabilir.
- Gerideki Çizgiler Gizli modunda (yalnızca Vektörel Motor ile kullanılabilir), katı elemanlar tarafından engellenen çizgiler kaldırılır. Gölgeli bir görünüm istemiyorsanız, bu tür bir görünüm kolay yorumlama için en iyi seçimdir. Çıktı için de uygundur. Gerideki Çizgiler Gizli, 2D veya 3D olarak birçok dosya biçiminde kaydedilebilir.
- Tonlama modunda, 3D modelin görünür yüzeylerinin tümü 3D Projeksiyon Ayarları iletişim kutusunda ayarlanan ışık yönüne göre gölgeli olarak görünür.
Tonlama modu aşağıdakiler için önerilir:
- Ekranda hızlı geri bildirim
- Yüzey renklerinin kolay kontrolü
- Render kalitesinin şart olmadığı herhangi bir sunum
Not: Bir Katmanı Tel Çerçeve olarak tanımladıysanız, burada başka bir 3d görünüm modu seçmiş olsanız bile, elemanları her zaman Tel Çerçeve modunda görünür.
Saydamlık
Gölgeli bir görünüm oluştururken uygun yüzey ayarına sahip elemanların saydam görünümlerini üretmek için bunu seçin. Aşağıda, aynı cam duvar Saydamlık Kapalı ve Açık olarak gösterilmiştir.
Bir görünümü kaydettiğinizde, Saydamlık ayarı görünümle birlikte kaydedilir.
Monokrom Model
Monokrom Model’i seçip ardından yüzeyler ve kenarlar için eşit renkler ayarlayın. Aksi takdirde, modelin yüzey renkleri elemanların Yapı Malzemelerine bağlı hareket eder.
Arka Plan
Her bir ayarın etkisini Önizleme penceresinden görebilirsiniz:
- 3D Penceresi için arka plan renkleri seçmek üzere Gökyüzü Rengi ve Zemin Rengi alanlarına tıklayın.
- Her ikisinde de aynı renk olması için zincir simgesine tıklayın.
- Renderdaki gibi: Render Ayarlarında belirtilen arka planı kullanmak için bunu işaretleyin.
Konturlar
Her bir ayarın etkisini Önizleme penceresinden görebilirsiniz:
Konturları Göster
Tonlamalı görüntülerde model elemanlarının konturlarını görünür yapmak için bunu işaretleyin. Kontur kalitesini tanımlamak için sağdaki açılır pencereyi kullanın.
- En İyi seçeneği mükemmel bir sonuç verir, ancak büyük ve karmaşık 3D modeller için oldukça yavaş olabilir.
- Taslak seçeneği hızlı bir sonuç verir, ancak En İyi yönteminin uygulayacağı tüm satırları ortadan kaldırmaz.
- Konturlar ve Silüetler için çizgi kalınlıklarını tanımlamak için kaydırıcıyı kullanın.
- Konturlar: Kontur ayarları bağlı poligonlar görünür olduğunda uygulanır.
- Silüetler (Yalnızca Vektörel Motor): Siluet kenar ayarları, yalnızca tek bir bağlı poligon göründüğünde gösterilir (geri kalanı kameradan gizlenir).
Vektörel Tarama (yalnızca Vektörel Motor)
Yüzeyler iletişim kutusunda bir 3D Desen seçtiyseniz, Gerideki Çizgiler Gizli ve Tonlamalı görüntülerde Vektörel Tarama desenlerini görüntüleyin.
Not: Vektörel 3D Tarama, Kesit / Cephe / İç Cephe Pencereleri ve 3D Belgeler için de kullanılabilir, ancak bu ayar her aracın iletişim kutusunda ayrı ayrı yapılmalıdır.
Gölge Konturları (yalnızca Vektörel Motor)
Güneş Gölgeleri açıksa kullanılabilir (gölge ayarları aşağıda anlatılmıştır).
Gölgeler
Güneş Gölgeleri
ARCHICAD’in gölge yayınlama özelliğini etkinleştirmek için bu kutuyu işaretleyin.
Vektörel Motor ile aşağıdaki Güneş Gölgesi denetimleri kullanılabilir:
- Gölge Yoğunluğu: Kaydırıcıyı kullanarak tanımlanır.
- Gölge Konturları: Gölge konturlarını görüntülemek için işaretlemelisiniz.
- Güneş Gölgelerinin nerelerde olacağını tanımlamak için açılır pencereyi kullanın:
- Tüm yüzeylerde veya
- Sadece tek bir seviyede (yani yatay bir düzlemde). Bu seçenek üstten görünümde gölge etütleri için kullanışlıdır. Bu seçeneği seçerseniz, Vektörel Gölgelerin oluşturulacağı yatay düzlemin mutlak yüksekliğini belirtmek için buraya bir değer girin.
- Güneş ile Yüzeyleri Tonla: Bu kapalıysa, yönüne bakılmaksızın tüm özdeş yüzeyler aynı renkle çizilir.
GDL Objelerin Kılavuz Noktaları
- 2D Kılavuz Noktalarını: 2D düzenleme için tanımlanan Kılavuz Noktaları etkinleştirme (Bu size 3D Penceresinde daha fazla kılavuz noktası sunacaktır).
- Sadece 3D Kılavuz noktalarını göster.